Cum ne pregătim pentru Ajunul Crăciunului? Una dintre cele mai vechi colinde este culeasă din Udești, Suceava

Crăciunul se apropie, iar noi, începem să ne pregătim ca niște bucovineni adevărați. Gospodăriile sunt împodobite, brazii licuresc în liniștea nopți la geamuri, gospodinele nu își văd capul de treabă, copiii își pregătesc colindele, fiind ultima săptămână din postul Crăciunului, credincioșii se pregătesc pentru spovedanie. Normal este ca atunci când te așteaptă o asemenea sărbătoare să ai curățenie în suflet în primul și în primul rând, apoi să o ai în cămiul tău. Așadar, spuneam despre colinde, despre copiii ce își pregătesc urările din seara Ajunului, cred că acest obicei, al colindelor, a mers din generație în generație și nu s-a pierdut fiind unul dintre cele mai respectate obiceiuri.

“În Bucovina, colindatul este nu numai o datina ci, prin modul de organizare, a devenit o adevarată instituție, cu legi și reguli specifice. Copiii și tinerii se întrunesc, din timp, în grupuri de câte 6 persoane, pentru alcătuirea viitoarelor cete, selecția făcându-se în funcție de categoria socială, afinitățile personale, calitățile morale sau gradele de rudenie. Tot din timp se alege și conducătorul cetei – numit vătaf, calfă sau turc – ce trebuie să fie un bun organizator, să aibă autoritate asupra tinerilor, să aibă o conduită morală ireproșabilă și să fie un bun dansator.

Repetițiile pentru însusirea colindelor se fac fie la casele tinerilor din ceată, fie la biserică, fie in cadrul șezătorilor, singurele manifestari socio-comunitare permise în Postul Crăciunului, fie, mai nou, la căminul cultural.” conform site-ului Creștin Ortodox.

Astfel, aflăm că obiceiul colindului este unul cât se poate de serios și că pregătirea anticipată a acestuia trebuie tratată ca atare, cum spune și vorba “repetiția este mama învățăturii”. Bucovina noastră, a lăsat atâtea colinde, atâtea obiceiuri, pe care nu am putea să le înglobăm într-un singur articol, deoarece fiecare tradiție trebuie scrisă în parte, discutată, amintită și distribuită.

În seara de Ajun, cel puțin în zona rurală, ulițele răsună de colinde și de tropotele bocancilor alergând din casă în casă pentru vestirea Nașterii Domnului. Am ales să discutăm despre “Drumul Ajunului”, despre cum începe și cum se termină acest obicei, despre etapele și reguluile acestuia.

“Odată cu lăsarea întunericului, satele sunt animate de colindele cetelor de flăcăi care străbat ulițele, de la un capăt la altul al satului, pe întreg parcursul nopții. Tinerii se îmbracă și astăzi în costume de iarnă tradiționale, cu sumane sau cojoace, și au căciulile împodobite cu mirt și muscate. Șeful cetei are căciula împodobita cu panglici multicolore, ca semn distinctiv. Până către mijlocul secolului al XX-lea, acompaniamentul colindătorilor se realiza doar cu fluierul și ciurul (o tobă confecționată special pentru acest eveniment), pentru ca mai târziu să se generalizeze acompaniamentul cu fanfara sau cu instrumente muzicale moderne.

După începerea colindelor de noapte, oamenii consideră sărbatorile începute. Colindătorii pornesc de obicei de la casa șefului de ceată, trec pe la primarie și pe la preot, după care colindă întregul sat. Există, însă, comunități în care se organizează numai o singură ceată de feciori, casele fiind colindate pe rând, fără priorități.

Ajunți în curte, fară a rosti vreo formulă de cerere a permisiunii, flacăii încep să colinde. De la hiperbolizarea casei, a curții și a activității gospodarului, repertoriul colindelor abordează subiecte diferite, care surprind, în mod alegoric, realități cunoscute. Colindele nu folosesc versuri satirice, ci numai urări de sănătate și de bun augur. În credința localnicilor, colindele se rostesc pentru îndepartarea diavolului și purificarea spațiului, de aceea se consideră că este mare păcat dacă cineva stă cu poarta încuiată în noaptea Ajunului de Crăciun.

După rostirea colindei la fereastră, flăcăii sunt invitați în casă, sunt ospătați și răsplătiți. Atunci cand sunt însoțiți de muzică, în casele cu fete, are loc o mică petrecere, fata fiind prima scoasă la joc de către șeful cetei sau, după caz, de către flăcăul care o simpatizează în mod deosebit.

În unele localități (Solea, Poieni – Solea, Pârteștii de Sus, Cacica, Doroteia), concomitent cu cetele de colindatori se deplasează cetele de mascați – “babe și moșnegi” – care prin joc, gesturi și dialog transmit, în viziune proprie, principiul fertilității, ca un preambul al Anului Nou.

Dacă în ziua și în noaptea Ajunului de Crăciun doar copiii și flăcăii umblă cu colinda, începând din ziua Crăciunului (25 decembrie) și încheind cu Boboteaza, gospodarii sunt cei care colindă pe la vecini, rude sau prieteni. În unele sate se întâlnește și colinda bisericii, numită “colinda bătrână”, alcătuită numai din oameni căsătoriți, care aduna, cu această ocazie, fonduri bănești pentru biserică.

Spre deosebire de Anul Nou sau de alte sărbători, în nopțile Crăciunului nu se întreprind nici un fel de practici magice.”, informează site-ul Creștin Ortodox.

Nu în ultimul rând, “Colindele rostite de Crăciun sunt considerate ca cele mai vechi forme literare, la noi fiind atestate încă din Evul Mediu. Redăm mai jos o colindă veche culeasă din satul Udesti:

“Sculati, sculati mari plugari,

Ca va vin colindatori

Pe la patru cheutori.

Cheutoarea de la vale

A aprins o lumanare.

Lumanarea s-a aprins

Sfanturoaica s-a deschis.

O Isuse, prea Hristoasa,

Ramai gazda sanatoasa”.” prezintă site-ul Creștin Ortodox.

În final, amintim că sărbătoarea Nașterii Domnului este o sărbătoare ce aduce bucurie, căldură în inimi, iar dacă v-ați întrebat vreodată de ce postul Crăciunului are atâtea dezlegări la pește, răspunsul este pentru că, de această dată, postim de bucurie, acest post este pentru naștere, pentru speranță. Din acest motiv se dau cadouri, se cântă colinde, oamenii lasă la o parte grijile și se bucură, Crăciunul este perioada ce îi aduce pe toți la aceiași masă. Să ne bucurăm de ce avem și să ne pregătim ca niște bucovineni adevărați pentru Crăciun!

Publicitate
alessia

Publicat de: Ciobica Andreea

Alte articole

Foto: Tamponare cu trei mașini implicate în apropiere de “Zidul Morții”, pe raza localității Șcheia

Astăzi, în jurul orei 11:00, pe raza localității Șcheia, după “Zidul Morții” a avut loc …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.